Bali 2008 De Barong Dans

Bali 2008 De Barong dans

De Barong
De Barong

De eerste trip op het programma was het bijwonen van de Barong dans in Batubulan. De rit daarheen was al een openbaring, al die drukte, het verkeer en al die mensen op straat. We kregen al een kleine indruk van het landschap en wat ons direct opviel waren de beroemde rijstvelden van Bali. Heel mooi.
De Barong dans die in Batubulan worden gegeven schijnt de beste te zijn.
Niemand schijnt te weten wat het woord Barong betekent. Er zijn verschillende typen Barongs op Bali te vinden en het hangt af van het masker dat de Barong draagt. De verschillende Barongs zijn de Barong Bangkal, Barong Macan, Barong Gajah, die respectievelijk een masker van een zwijn, een tijger en van een olifant op hebben.
Voor de Balinees is de heiligste Barong de Barong Ketof Keket, die elke morgen in Batubulan optreedt. Deze Barong heeft een masker op, dat geen gelijkenis heeft met een levend dier. Deze Barong is zuiver mythologisch.
Bij de Barong behoort altijd de Rangda, ze zijn niet van elkaar te scheiden. De Barong vertegenwoordigt het Goed en de Rangda vertegenwoordigt het Kwaad. Bij de Barong dans speelt de eeuwige strijd tussen het Goede en het Kwade in de mens en in de wereld een rol. Om het minder eentonig te maken heeft men ook in deze dans een verhaal ingelast, een verhaal uit de Mahabharata, een verhalenbundel.

De Barong dans – Het verhaal:
de Koningin moeder Dewi Kunti heeft besloten om één van haar zonen, in dit geval Sahadewa, aan de Rangda te offeren.

De dans:
De inleiding: de Barong komt op, op de voet gevolgd door zijn vriend, de aap. Daarna verschijnen drie gemaskerde mannen, die wraak trachten te nemen op de Barong, die een kind van één van hen heeft gedood. In plaats van de Barong te doden, wordt de neus van de mannen door de aap afgesneden. Daarna komen twee Legong danseressen op, die de Legong dans uitvoeren.

De eerste acte:
De twee gebroeders, Punta en Wijil, verschijnen op het toneel. Ze zijn dienaren van Dewi Kunti, de Koningin moeder. Ze vertellen het publiek, dat op deze dag Sahadewa, één van de vijf Pandawa prinsen, aan de Rangda geofferd zal worden. Dan horen ze een vreemd geluid, een angstwekkend geluid, dat niets goeds voorspelt. Nadat ze de verschrikkelijke verschijning van een heks hebben gezien vragen ze van angst bevangen of de premier gauw komen wil. De premier komt en de drie mannen wachten op Dewi Kunti.

Dewi Kunti, de Koningin-moeder

Tweede acte:
Dewi Kunti, de Koningin-moeder, verschijnt op het toneel, gevolgd door Sahadewa. Dewi Kunti is zeer verdrietig omdat ze heer zoon moet opofferen. De heks verschijnt weer en maakt Dewi Kunti boos, door haar te beheksen. Dewi Kunti beveelt de premier om Sahadewa naar de grot van de Rangda te brengen. Ook de premier wordt door de heks boos gemaakt, hij brengt Sahadewa naar het bos waar de Rangda woont en bindt hem aan een boom.

Derde acte:
De God Siwa heeft medelijden met Sahadewa en geeft hem de onsterfelijkheid. Als de Rangda komt om Sahadewa te doden en op te eten, kan de Rangda Sahadewa dus niet doden. Als Rangda tot het besef komt, dat zij Sahadewa niet kan doden, vraagt ze hem om haar te verlossen door haar vrijwillig te doden.
Sahadewa vervult haar wens en doodt haar vrijwillig en Rangda stijgt naar de hemel.

Vierde acte:
Een van haar heks-studenten, Kalika, vraagt aan Sahadewa haar ook vrijwillig te doden, zodat zij haar meesteres naar de hemel kan volgen. Maar Sahadewa weigert en Sahadewa en Kalika beginnen te vechten. Kalika verandert door haar magische kracht in een zwijn, vecht, verliest en loopt weg. Zij komt weer te voorschijn als een vogel, als een kraai, vecht weer, verliest en loopt weer weg voor Sahadewa. Hij mediteert en wordt de Barong. De Rangda en de Barong blijven een poosje op het toneel en als de Rangda het toneel verlaat komen de krisdansers op. Ze trachten de Rangda te doden, maar omdat hen dit niet lukt, steken ze zichzelf met de kris.
Zo eindigt deze dans….