Yangshou (3)

Woensdag 19 april 2017

We hebben de 2e nacht achter de rug in dit hotel, de bedden zijn niet slecht, maar ze zijn aan de harde kant. Dat is voor China geen bijzonderheid.

Het ontbijt is hier simpel, ze noemen het westers, maar het bestaat uit brood, je kunt het roosteren, boter (keihard), jam uit cupjes, fruit en gebakken ei. Maar dit laatste hebben we maar afgewezen, want wij willen in China een goed doorbakken ei hebben. Dat is voor hen heel moeilijk te begrijpen.  Aan de receptie (met Engels kun je hier goed terecht) hebben wij dus onze wens kenbaar gemaakt. De ontbijtruimte is op 5e etage, wij slapen op de 4e etage. De ontbijtruimte geeft een aardig utzicht op het centrum van d stad, het hotel ligt in dat opzicht heel gunstig in het centrum.

Onze gids, die woont in Guilin, is vanochtend met de bus, 1,5 uur rijden, naar huis gegaan om weer bij zijn familie zijn. Hij is getrouwd en heeft een dochter van acht jaar. Wij hebben vandaag een vrije dag. Na het ontbijt hebben een wandeling rondom het hotel gemaakt. Waar gisteravond het een horen en zien vergaat je situatie was, was het nu rustig. We konden betrekkelijk rustig wandelen, zonder tegen mensen op de botsen. Wij hebben een aardige indeuk gekregen van dit centrum, wat tegen de avond verandert in een kermis. Eetgelegenheden en souvenir winkels.

Tegen 1 uur zijn teruggegaan naar het hotel, hebben de was opgehaald en hebben ons ter ruste gelegd. Vanavond gaan met ons drieën naar MacDonald om iets te eten en om een goede Internet verbinding te hebben, want we moeten proberen om al online ingecheckt zijn voor de vlucht naar Kuala Lumpur.

Morgenochtend, donderdag, hopen we onze gids weer te zien. We gaan dan een uurtje rijden om een authentiek  oud Chinees dorpje te bezoeken. Daarna rijden we terug naar Guilin, naar het treinstation voor de HSL naar Guangzhou, 4 uur rijden.  Hier nemen we afscheid van Tony onze gids. In Guangzhou hebben we een andere gids die ons voor 1 nacht slapen naar een hotel brengt, de volgende dag worden we naar het vliegveld gebracht voor de vlucht naar Kuala Lumpur.

We verlaten China dan en kijken terug op een bijzondere 10 dagen. Nooit gedacht dat we zouden zien en horen wat we hebben gezien en hebben gehoord. We zijn onder de indruk van China, het heeft voordelen, maar ook nadelen. Maar China moet je eens bezoeken, vooral het binnenland.