Zhaoxing (3)

Maandag 17 april 2017

Vandaag de 2e Paasdag, maar geen eieren zoeken.

Gisterenavond voor de laatste keer door Zhaoxing gewandeld met de gids en daar weer een voortreffelijke maaltijd genuttigd.

Laat in de ochtend vertrokken we hier om naar het station te gaan. We gaan dan weer met de Hogesnelheidstrein terug naar Guilin. Daar blijven we een nacht nog in het hotel slapen om dan dinsdag 18 april 2017 de River cruise te maken over de Li River. De cruise duurt 83 km.

Tegen een uur in de middag zijn we met hogesnelheidstrein van Zhaoxing naar Guilin gegaan, een kort ritje met deze trein, reed tegen de 250 km per uur.

De Chinezen hebben eerst een HSL trein uit Duistland genomen en hebben daarna hun eigen HSL trein gebouwd. Deze trein lijkt veel op de TGV, is van binnen aardig luxe, is goed geïsoleerd en schommelt haast niet. De snelheid die wij reden was ca. 250 km per uur.

Ze hebben hier een aardig ticket systeem. Ieder kaartje is persoonlijk, onze kaartjes waren voorzien van onze naam en ons paspoort nummer.

Als je aankomst op het station mag je niet het perron op, want treinen die niet op dit station stoppen razen met hoge snelheid voorbij.  Een paar minuten voordat je trein komt moet je met je kaartje door een poortje, je kaartje wordt gelezen en die moet je weer laten lezen op het stadion van aankomst.

Op het kaartje staan de volgende gegevens,  van boven naar onder, van links naar rechts:
Het ticket nummer, pijltje voor invoeren in leesautomaat
Plaats van vertrek: Congjian, treinnummer: D2819, station van aankomst: Guilinxi
Het jaar, tijd van vertrek, coupe: 8, stoelrij en stoelnr.:11A
Prijskaartje: Yuan 43 (= ca. Euro 5,30) een ritje van 40 min, met een max snelheid van 250 km)
Paspoortnummer, je naam en een QR code met alle gegevens, die afgelezen wordt.

Treinticket HSL Trein China

Nog een aardigheidje:  op het perron staan nummers die overeenkomen met het nummer van je  coupe (staat op het kaartje). De trein stop zo dat de deur van je coupe bij het nummerplaatje op het perron staat. Je moet dan wel met allen achterelkaar bij het nummer van je coupe in de rij staan.

lees verder