Zhaoxing (1)

Zhaoxing – tempel
Zhaoxing, Dong Dorp

Zaterdag 15 april 2017

Gisteren, zaterdag, hebben we gelogeerd in Chenyang, een plaats in een regio waar veel Dong mensen wonen. De Dongs behoren tot een minderheidsgroep, die in China geaccepteerd is, in tegenstelling tot de Dong in Thailand.

Hier in het centrum vind je een groot plein en een Dong Pagode met 27 verdiepingen, is in de avond verlicht.

Wat je hier ook aan het plein vind is een publiek toilet. Dit toilet heeft een display waarop je kunt zien welke en hoeveel toiletten bezet zijn. Daar moeten de gemeenten bij ons een voorbeeld aan nemen.

Vanochtend uit Chenyang vertrokken naar het plaatsje Zhaoxing. De trip hierheen hebben we gemaakt met een hogesnelheidstrein. Dit was een geweldige ervaring, we zullen hieraan nog een aparte rapportage wenden, want we gaan nog 2 keer met  deze trein.

In Zhaoxing woont de Dong en hier slapen we 2 nachten. Het is nu  bijna kwart voor vier in de middag en om 5 uur treffen we onze gids weer, dan gaan we door het dorp wandelen. We gaan ook in het dorp eten en een voorstelling bijwonen van de Dong mensen.

Dit hotel, meer een guesthouse,  waar we in zitten is geheel uit hout gebouwd. Het heeft een balkon en we kijken vandaar zo een straatje in van het Dong dorp. Het heeft een eenvoudige douche ruimte met een sta-douche, een doortrek WC en een kleine wastafel. We hebben 2 brede bedden en een extra bed. Onze kamer is wel op de 3e etage, het is dus weer traplopen, de treden zijn we smal, het is dus uitkijken. Waar we wel last van hebben is, dat de vloer niet goed horizontaal is. Waarschijnlijk te wijten aan de houtbouw. We hebben dus een beetje last van uit het bed rollen.

We hebben de wandeling door het dorp gemaakt.  Niet veel Dong mensen gezien maar een heleboel Chinese toeristen. Het dorp is eigenlijk behoorlijk commercieel geworden. Veel winkels, veel          straatverkoop en ook veel restaurants. Na 50 meter gewandeld te hebben weet je het al. Veel winkels van het zelfde, er is weinig variatie.

In een zijstraatje vind je de restaurants. De gids had er een uitgezocht, waarbij wij buiten aan een ronde tafel konden zitten. Het was 6 uur in de middag met een temperatuur van ca. 23 graden, goed vertoeven dus. Het eten, deels door de gids uitgezocht, was weer erg lekker.

Na afloop van het eten hebben een dans  acrobatiek uitvoering gezien gedaan door Dong mensen. Wat moeten we hiervan zeggen. In de uitvoering werd in beeld gebracht de moeilijke strijd die de Dong mensen achter de rug hebben om zich in dit deel van China te vestigen. Maar dit verhaal vertelde de gids ons , van de voorstelling hebben we echt niets begrepen, het hele verhaal werd natuurlijk in het Chinees gedaan. De choreografie was zo slecht dat we er balorig van werden, maar uit beleefdheid naar het Chinese volk hebben we ons ingehouden. Uit een aankondiging begrepen hebben dat we een uitvoering van Romeo en Juliet verhaal zouden kregen. Hier hebben we ons  helemaal moeten inhouden.

Uitzicht vanaf Jitang, Dong bewoners

Uitzicht Jitang
Onze gids in gesprek met 2 kinderen uit Jitang, Dong
Spreuken op de deurpost om kwade geesten te weren.
Het Outhouse (buitentoilet), staat buiten bij de Jitangs, Dong
De tempel van Jitang, Dong

voor meer foto’s klik hier